Front wheel hop
(Első keréken ugrálás)
Nem kell már más, mint az első keréken állás felvett pozíciójában egyhén hajlított keze erőteljes nyújtásával "pattogtatni" a kerékpárodat. (A kiválóan beállított első fék elengedhetetlen követelménye a sikeres gyakorlatnak!) Az, hogy milyen látványosan és milyen hosszú ideig vagy képes egyfolytában végezni ezt a gyakorlatot, az a jó egyensúlyérzékednek és a fék mellett elsődlegesen a fizikai erőnlétednek a kérdése. Megjegyzés: az erősen felfújt első kerék nehezíti a gyakorlat kivitelezését.
Handstand
(Kézállás)
Remek egyensúlyérzéket és kitűnő fizikai állapotot feltételez ez az elem. Ha már túl vagy az első ötven gyakorlaton, és már úgy érzed, hogy "no most!", akkor adunk hozzá némi segítséget. Haladj közepes tempóban, kerékpárodon állva, hagyd gurulni a BMX-ed! Csuklóidat fordítsd ki és így keress támasztó fogást a hasizmodnak. Dőlj tovább előre, közben lábaid távolodjanak el a pedáltól. (A féket ne használd közben, hátrányodra válik!) Kezeden támaszkodva nyújtsd ki a tested a kerékpár felső síkjával párhuzamosan, lábak zárva tartandók az ülés fölött legalább 20 cm-re! Egy rövid kitartás és kezdődhet az eredeti helyzet felvétele, amit a leírtakkal fordított sorrendben kell elvégezni.
Backflip
(Hátraszaltó)
Igazából ez egy egyszerű trükk, ami inkább látványos mint nehéz. Persze az alapok elsajátítása nélkül nem érdemes nekivágni a gyakorlásnak.
Elosször mindenképp szivacsgödörbe vagy vízbe kell gyakorolni a mozdulatot.
A legfontossabb a gyakorlásnál, hogy a forgást a fejeddel indítod el és irányítod.
Miután az íven a fejeddel megkezded a trükköt (ehhez kell a legtöbb bátorság, végül is magad mögé nézel) a testsúlyodat hátra dobod, mint ha manual-ra akarnád kihúzni a bicót. Attól függ a forgás gyorsasága, hogy mennyire energikusan húzod el. Ezután a kormányt kell magadra húznod és ha minden jól ment akkor fejjel lefelé vagy a levegoben. A forgást végig a fejeddel irányítod. Addig húzod a fejed amíg az érkezési pontot nem látod. Nem izomból kell csinálni a trükköt, hanem az ívet és a fejmozgást kell kihasználni. Merni kell gyorsabban nekimenni mint más trükknél, mert a sebesség is hozzájárul a mozdulatsor végrehajtásához.
Eleinte nem tudod irányítani a bicót, sot azt sem tudod hol vagy! Addig kell gyakorolni szivacsgödörbe, amíg tudod pontosan, hogy mi történik a levegobe és kontrolálni tudod a forgást!
Ha szivacsba minden jól megy, akkor el lehet kezdeni a gyakorlást asztalos ugratón, aztán ívbe, majd a duplákon.
Manual
sokaknak ismerős lehet már névről is. A gördeszkában is van manual, és hát végül is a bmx-ben ugyanaz a trükk lényege. Mondhatjuk, hogy ez egy egykerekezés tekerés nélkül, de éppen emiatt teljesen más egyensújhelyzet. Sokféleképpen meg lehet csinálni, én most mondok nektek 2 verziót.
1. Fék nélkül
halad olyan tempóval amilyennel csak akarsz, de azt ajánllom elösször kicsit lassabban annál. egy viszonylag erős mozdulattal a súlypontodat told alacsonyan hátra a hátsó kerék tengelye mögé, (csúnyán fogalmazva: PUCSÍCCS) és eközben a kezedet nagyon picit behajlítva tartsd a bicót, aminek az orra már is a levegőben van. Fontos hogy a kezeddel tartsd az orrát mert így tudsz igazán egyensúlyozni a lábaddal. ha a bicikli hátra szeretne dőlni veled eggyütt akkor a súlypontodat told vissza kicsit a kerék fölé. Ezt térdhajlítással tudod elérni.ha pedig a bringa orra kezdi közelíteni a talajt helyezd a súlypontodat egészen hátra. ha ez sem segít kézzel is húzhatsz rajta.
2. Fékkel
annyi a különbség, hogy itt ha a bicikli hátra szeretne dőlni akkor nem muszály előrébbnyomódnod, elég ha adsz neki 1 kis féket. ettől a kerék belassul ugyebár, és a bringa orra is lejjebbmegy. Fontos, hogy itt egész végig minimum 1, maximum 2 ujjal végig a fékkaron legyél.
rengeteget kell gyakorolni ezt a trükköt féleg, ha még a kezdeti stádiumban vagy. ne legyél elkeseredve ha nem megy, ez télleg nem egyszerü.
Ha a leírásom alapján egyáltalán nem megy akkor felejtsd el, és próbálj ráérezni!
Miami hopper
(Miami támasz)
Közepes nehézségű gyakorlat. Sok BMX-es szájából hallottuk, önmagát dicsérendő: "Én még a miami hopper-t is tudom". Freestyle-s körökben ezt a gyakorlatot egyesek mintha mérföldkőnek tartanák. Az a gyanúnk, ez a nimbusz inkább csak az elnevezésnek szól. Jól hangzik ugyanis. Hogy milyen könnyű vagy éppenséggel nehéz számodra jól megcsinálni, döntsd el magad. Lehet, hogy azonnal észreveszed, ha az elején jól megtanultad az első keréken állást (endo) - a miami hopper erre épül fel!
Haladj lassú tempóval, lábak a vízszintes síkban levő pedálokon legyenek kinyújtva! Egyik kezeddel a lábad közt hátranyúlva fogd meg a nyereg végét! Egy hirtelen mozdulattal húzd be az első féked és ugyanabban a pillanatban 90 fokkal fordítsd el a kormányt! (Ügyelj arra, hogy az első féken levő kéz essen a nyereghez közelebb!) Másik kezeddel az elfordítással egyidőben rántsd felfelé a nyerget, próbáld meg kitolni magad alól! Akkor az igazi, ha a feneked majdhogy éri a hátsó kereket. Csak egy pillanatra veszed fel a jól ismert helyzetet, majd az ezt követő elindulás fordított sorrendben történik, mint a kivetelezés. A miami hopper-t csinálhatod támasszal is. Ilyen helyzetben a kormány vége éri a földet (a gyakorlat ugyanaz), és ebben a helyzetben kell tartani az egyensúlyt. A kiindulóhelyzetbe való visszatérés ennél a gyakorlatnál - a támasz miatt hiányzó lendület híján - nehezebb. Ebben az esetben a testsúlyodat hátradöntve vehetsz lendületet. A többit már ismered!
|